Biblioteczka skutecznego Lidera

Każdy lider jest ekspertem od swojego zespołu. Uczymy się naszych ludzi, skutecznego nimi zarządzania oraz wypracowujemy swój styl przywództwa w codziennym zarządzaniu i bieżącym rozwiązywaniu problemów. Każdy zespół jest inny, jak i inny jest lider. Nie mniej warto stale poszukiwać inspiracji do własnego rozwoju po to, by zwracać uwagę w jaki sposób wzmacniać kooperację w zespole i jak unikać kluczowych błędów menedżerskich.

Pomocne w poszukiwaniu inspiracji mogą być książki. Oczywiście polecam wszystkie pozycje z serii Harvard Business Review, ale są też takie książki, które powinny być must have każdego lidera. Poniżej zaprasza Cię do poznania lub powrotu do lektury książek, które mogą zwiększyć Twój potencjał przywódcy.

Od czego zacząć?

Listę lektur obowiązkowych rozpoczyna pozycja Simona Sineka „Znajdź swoje dlaczego”. Tak jak nie zaczynasz projektu bez konkretnego określenia celu i wskaźników jego osiągnięcia – tak warto budować swoje przywództwo na mocnych fundamentach. Odpowiedzi na pytanie „dlaczego?” możemy szukać zarówno na poziomie indywidualnym, jak i na poziomie własnego zespołu. Książka zawiera nie tylko inspiracje, ale również ćwiczenia, które mogą nam pomóc znaleźć nasze dlaczego. Wcześniejsza książka „Zacznij od dlaczego” tego samego autora jest wprost skierowana do Liderów, by tworząc organizację mogli zacząć od budowania silnych podstaw zanim zaczną wymagać od ludzi.  Zaczyna w niej od zmiany nastawienia w zarządzaniu i zachęca do odejścia od manipulacji na rzecz inspiracji.

Jak skutecznie wdrażać pomysły na biznes?

Tworząc biznes – niezależnie od jego wielkości dobrze również myśleć strategicznie i planować działania w oparciu o weryfikację podstawowych fundamentów biznesu. Dlatego polecam serdecznie „Warsztat stratega” Anny Witek-Crabb oraz „Tworzenie modeli biznesowych” Alexandra Osterwaldera i Yves Pigneur. Pierwsza z nich zawiera konkretne zadania i karty pracy do wspólnego z zespołem planowania strategicznego. Druga zawiera Canvy do tworzenia strategi pod kątem kluczowych obszarów prowadzenia biznesu. Oprócz wzoru modelu pracy zawiera przykłady oraz narzędzia do tego, w jaki sposób opracowywać strategię oraz ocenić jakość strategii.

Co z tymi zespołami?

Nie da się zbudować skutecznej organizacji bez skutecznego zespołu. Dlatego ważnymi książkami z tego zakresu są książki Patricka Lencioniego „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie” oraz „Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej”. Lektura obowiązkowa skutecznych liderów. Koncepcja jest prosta w teorii i niezwykle trudna we wdrożeniu. Wymaga decyzji i determinacji, by zapobiegać czynnikom ryzyka we współpracy zespołowej oraz pomaga wypracować rozwiązania, w jaki sposób możemy uwolnić się od poszczególnych dysfunkcji. Szczególnie druga pozycja pomaga opracować konkretne działania w codzienności, by wzmocnić swój zespół i odbudować zaufanie.

Konflikty

Jednym z najtrudniejszych wymiarów przywództwa jest skuteczne rozwiązywanie konfliktów. W tym aspekcie mogą pomóc inspiracje od Liv Larsson autorki pozycji „Porozumienie bez przemocy w mediacjach”. Książka ta jest swoistym zeszytem ćwiczeń, który pozwala skutecznie przygotować się do mediowania w sytuacjach napięć w oparciu o otwarty dialog. Zawiera nie tylko wyjaśnienie koncepcji, ale również pozwala zweryfikować swoje nastawienia i poznać konkretne narzędzia prowadzenia mediacji. Thomas Gordon z kolei zachęca nas do komunikacji pozbawionej barier oraz uczy w jaki sposób możemy rozwiązywać konflikty na poziomie indywidualnym. Obydwie pozycje – koniecznie do przeczytania, jeśli chcemy skutecznie się porozumiewać w sytuacji napięć i konfliktów.  

Skuteczność działania

Skuteczność działania to też skuteczność organizacji pracy własnej. David Allen w swojej książce „Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności” wprowadza koncepcję kończenia rzeczy zanim przejdzie się do kolejnych. Brzmi na pierwszy rzut oka banalnie – ale wskazówki, których udziela w swojej książce są bezcenne. Szczególnie pomaga zorganizować się nie tylko na poziomie działania, ale również organizacji dokumentów.

Można by pewnie jeszcze długo pisać i poszerzać listę lektur. Jednak, gdybym miała wskazać koncepcje, które realnie zmieniają przywództwo w skuteczne narzędzie wspierania ludzi w biznesie to powyższe pozycje są obowiązkowe.

Podzielcie się komentarzu, jeśli znacie te książki i do czego Was zainspirowały. A jeśli nie to życzę przyjemnej lektury – bo naprawdę warto. I oczywiście najważniejsze – samo czytanie nie wystarczy, jeśli nie pójdzie za nim wdrożenie.

PS: zajrzyj także do poprzedniego wpisu książkowego!
https://malgorzatatoroj.pl/czytasz-czy-zmieniasz/

Źródła:

Allen, D. (2015). Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności. Wydawnictwo Helion.
Gordon, T. (2014). Wychowanie bez porażek. PAX
Larson, L. (2009). Porozumienie bez przemocy w mediacjach. Jak być trzecią stroną w konflikcie. Wydawnictwo Czarna Owca.
Lencioni, P. (2016). Pięć dysfunkcji pracy zespołowej: opowieść o przywództwie. MT Biznes.
Lencioni, P. (2018). Przezwyciężanie pięciu dysfunkcji pracy zespołowej. MT Biznes
Osterwalder, A., Pigneur, Y. (2012). Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera. Wydawnictwo Helion.
Simon, S., Mead, D., Docker, P. (2018). Znajdź swoje dlaczego. Droga do poczucia spełnienia i wewnętrznej motywacji. Onepress.
Simon, S. (2019). Zaczynaj od dlaczego. Jak wielcy liderzy inspirują innych do działania. Onepress.
Witek-Crabb, A. (2013). Warsztat stratega. Wolters Kluwer

Podziel się artykułem z innymi osobami

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

Dodaj komentarz

Bądź na bieżąco

Bądź na bieżąco!

Nie przegap nowości i wyjątkowych promocji.