Jak często siebie sabotujesz?

Czy zdarzyło Ci się, że podjąłeś_aś decyzję, by wprowadzić zmiany w swoim życiu, a jednak już na etapie tworzenia wizji przyszłości poległeś_aś z obawy przed brakiem realnych możliwości? A może było tak, że nawet zadziałałeś_aś, ale przy pierwszej porażce uświadomiłeś_aś sobie, że jednak to nie dla Ciebie, bo nie idzie tak, jak myślałeś_aś na początku?

Tego typu reakcje są naturalne, gdy wprowadzamy życiowe zmiany Marylin Atkinson i Rae T. Chois (2010) nazywają te lęki gremlinami, które stoją na straży i nie pozwalają nam realizować siebie zgodnie z naszymi marzeniami. Nieraz pewnie spotkałeś_aś się ze swoim wewnętrznym krytykiem, który podpowiadał Ci, że nie warto iść daną drogą, bo może spotkać Cię coś nieprzewidywalnego i że pewnie sobie z tym wyzwaniem nie poradzisz.

Jeśli bliskie są Ci takie myśli lub emocje to witaj w klubie. Mi też wielokrotnie zdarza się mierzyć z moimi gremlinami i na nowo nawiązywać relację z moim wewnętrznym krytykiem. Ostatnio zaczęłam czytać książkę „Jak nie podcinać sobie skrzydeł. O przełamywaniu wewnętrznych oporów i niemarnowaniu własnego potencjału.” Michaeli Muthig (2022) i tam mowa jest o naszym wewnętrznym sabotażyście. Nieraz tak nazywałam właśnie krytyka zanim zrozumiałam, że ma on ważną rolę i warto nauczyć się go słuchać, a co więcej z nim zaprzyjaźnić.

Co możesz z tym zrobić?

Jeśli zmagasz się z powyższymi zapraszam Cię dzisiejszym wpisem do tego by przyjrzeć się swoim gremlinom, krytykom i innym częściom, które masz w sobie, a które nie pozwalają Ci ruszyć dalej w rozwoju swojego potencjału.

Od czego zacząć?

  1. Spróbuj wyobrazić sobie przyszłość już po wprowadzeniu zmian i pójściu własną ścieżką. Poświęć na tę wizualizację co najmniej 10 minut. Zaobserwuj jakie pierwszy myśli lub emocje przychodzą Ci do głowy – zapisz je sobie na kartce.
  2. Przeczytaj to co napisałeś_aś i sprawdź, czy te myśli lub emocje są wspierające lub konstruktywne, czy Cię blokują i nie pozwalają pójść dalej?
  3. Sprawdź jaka to Twoja część podpowiada Ci te myśli – spróbuj ją nazwać.
  4. Zapytaj tej części, czego od Ciebie potrzebuje? Jaka jest jej rola?
  5. Podziękuj tej części za dobro, które Ci oferuje – choć być może realizuje je w niezbyt wspierający sposób (zazwyczaj nasze części mają jakąś ukrytą pozytywną intencję).
  6. Zastanów się następnie czy znasz inne sposoby realizacji potrzeb tej części bez negowania swoich działań i zamierzeń. Ewentualnie, jeśli przyznasz tej części rację to jak możesz nauczyć się od niej właściwego działania by pomóc sobie w realizacji zamierzeń bez niepotrzebnych kosztów.
  7. Jak już to będziesz miał_a zastanów się – czego potrzebujesz by pójść dalej w rozwoju bez strachu i z wiarą we własne możliwości.
  8. Zaplanuj konkretne działania by uzupełnić te zasoby, których Ci brakuje.

Jestem ciekawa do jakich odkryć doszedłeś_aś. Mam nadzieję, że uda Ci się zidentyfikować te myśli i emocje, które Cię blokują. Jeśli uznasz, że chciałbyś_abyś popracować głębiej nad tym zagadnieniem to zapraszam Cię do kontaktu. A jeśli masz ochotę popracować dłużej to 5 maja ruszy Kurs Uwolnij swój potencjał, podczas którego jednym z obszarów pracy jest właśnie radzenie sobie z różnymi gremlinami i blokadami naszego potencjału.

Podziel się w komentarzu Twoimi refleksjami.

Bibliografia:
Atkinson, M., Chois, R.T. (2009). Sztuka i nauka coachingu. Wewnętrzna dynamika. Tom 1. Wydawnictwo New Dawn.

Podziel się artykułem z innymi osobami

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Dodaj komentarz

Bądź na bieżąco

Bądź na bieżąco!

Nie przegap nowości i wyjątkowych promocji.